mi a mediáció?

Mi a mediáció célja?

A konfliktusok rendezése, a konfliktuskezelés folyamatának elindítása egy, a két fél közt közvetítő szakember segítségével.

Ha ezek a beszélgetések eredményesek, akkor

  • a felekben (újra) kialakul az egymás iránti bizalom,
  • az együttműködés iránti elköteleződés,
  • javul a köztük lévő kommunikáció,
  • a felek átértékelik önmaguk és a másik viselkedését,
  • olyan megoldásokat keresnek, melyek mindkettejük számára előnyösek
  • nem legyőzni akarják a másikat, hanem mindketten nyerni szeretnének

Ezek a hozzáállás- és viselkedésbeli változások elvezetnek a problémák feloldásához, egy élhető, emberi párbeszéd kialakulásához, annak fenntartásához.

Hogyan zajlik a mediáció?

A beszélgetés során a felek meghatározzák céljaikat, kijelölik a válási egyezség problémás pontjait. A felek közösen döntenek a problémás kérdésekről, és a megoldás is az ő érdekeik mentén születik meg.

A mediátor mindvégig mederben tartja a beszélgetést, azonban sohasem ad tanácsot, hoz döntést vagy ítélkezik a résztvevők felett, nem bírói szerepkörben jelenik meg. Mindkét fél érdekét szem előtt tartva hallgatja meg a feleket. Közreműködik a konfliktusok feltárásában, a kommunikációs gátak feloldásában, valamint hogy az érdekek ütköztetése ne váljon parttalan vitává.

Az üléseket legtöbbször megállapodásokkal tudják zárni, a felek legtöbbször egyezségre tudnak jutni. Mivel a döntéseket maguk hozzák meg – nem a mediátor tanácsára, hanem saját elhatározásukból – a jövőben is sokkal inkább elkötelezettek lesznek ezek iránt, mintha egy bírói kinyilatkoztatásnak kellene megfelelniük.

Mire lehet számítani a mediáció során?

  • a probléma megfogalmazása, ugyanis sokszor van egy mögöttes probléma,
  • az egymás hibáztatása helyett, egymás megértése,
  • a sérelmek feldolgozása
  • a kommunikáció fejlesztése; a felek végighallgatják egymást, és a saját érzéseikről beszélnek,
  • a saját felelősség felvállalása; miért és hogy jutottunk ide?
  • megegyezés a közös pontokban
  • a beszűkülés, bizalmatlanság, merev attitűdök kialakulásának megakadályozása.

Véleményem szerint csak jó kérdés van! Ha feltennéd hívj bátan!
Mácsik Mónika
+36 70 329 4648

Elakadtál? Segítségre van szükséged?

Fordulj hozzám bizalommal, vedd fel velem a kapcsolatot:

Kapcsolatfelvétel