resztoratív technika

Mi a célja?

A resztoratív, vagyis „helyreállító” technika fejleszti a kapcsolatokat, a szociális-, emocionális- és problémamegoldó készségeket, mely hosszú távon a konfliktusok számának csökkenéséhez vezet.

Miért válasszuk?

A konfliktuskezelés tanítására két út létezik: az implicit út különböző szimbolikus és indirekt formákban tanít, ilyenek a mesék, történetek, a tanulságok leszűrése, melyek hatékonyan fejlesztik a gyerekek empátiás, beleérző készségét. A másik, az explicit út a konfliktuskezelés direkt, közvetlen megtapasztalása, mely jelenthet saját problémából való tanulást vagy szerepjátékot is.



Értelemszerűen, ha saját magunk tapasztaljuk meg a konfliktust, annak érzelmi töltete sokkal intenzívebb, így a tanulási folyamat után egy hasonló helyzetben is sokkal könnyebben előhívható tudást kaphatunk, ilyen a resztoratív technika is.

A módszer erősíti az egymás iránti bizalmat, egymás megismerését és megértését. Segít abban, hogy bárki megtanulja kifejezni saját gondolatait és érzéseit, ugyanakkor egymást is meg tudják hallgatni. Mivel a kört vezető segítő is része a körnek, saját válaszaival, kérdezési technikájával és reakcióival mintát ad a gyerekeknek, ugyanakkor sokkal közvetlenebb kapcsolatot tud kialakítani a közösséggel, mely a problémák megjelenésének fontos megelőzője lehet.

Hogyan zajlik?

A módszer alapja a körben ülés, mely bár igen egyszerűnek tűnik, mégis sokszor nehezen megvalósítható a szűkös tantermekben egy rövid tanóra alatt. A kör szimbolikája viszont fontos alapot ad a beszélgetésnek: mindenki egyenlő, mindenki biztonságban van, mindenki látható (nem lehet elbújni, de kitűnni sem). A körben gyakorlatilag bármit meg lehet beszélni, jellemzően vezetett kérdések mentén.

Milyen szabályai vannak?

Egymás tiszteletének érdekében érdemes ezeket a szabályokat lefektetni:

  • közös szabályalkotás, hiszen sokkal könnyebben betartható az a keretrendszer, amelyet a közösség maga hoz meg.
  • egy puha labda vagy játék a „talking piece”, azaz beszélőtárgy: csak az beszélhet, aki éppen birtokolja a tárgyat.
  • mindenki a saját tapasztalatáról, saját magáról beszél.
  • a másikat, a másik véleményét nem bíráljuk, nem véleményezzük.
  • a segítő személy ugyanúgy válaszol a kérdésekre, mint a megkérdezett gyerekek
Formái:
  • resztoratív mediáció,
  • körök (ítélő, békítő, gyógyító)
  • konferencia modell (közösségi csoportkonferencia, családi döntéshozó konferencia).
Mikor használjuk?
  • kapcsolatok erősítésére (család, osztály, közösségek),
  • empátiás készségek fejlesztésére,
  • kommunikációs készségek fejlesztésére,
  • konfliktus helyzetek megelőzésére,
  • bizalmi légkör kialakítására,
  • felelősségvállalás erősítésére
  • közösség céljainak megvitatására.
Véleményem szerint csak jó kérdés van! Ha feltennéd hívj bátan!
Mácsik Mónika
+36 70 329 4648

Elakadtál? Segítségre van szükséged?

Fordulj hozzám bizalommal, vedd fel velem a kapcsolatot:

Kapcsolatfelvétel