resztoratív technika
Mi a célja?
A resztoratív, vagyis „helyreállító” technika fejleszti a kapcsolatokat, a szociális-, emocionális- és problémamegoldó készségeket, mely hosszú távon a konfliktusok számának csökkenéséhez vezet.
Miért válasszuk?
A konfliktuskezelés tanítására két út létezik: az implicit út különböző szimbolikus és indirekt formákban tanít, ilyenek a mesék, történetek, a tanulságok leszűrése, melyek hatékonyan fejlesztik a gyerekek empátiás, beleérző készségét. A másik, az explicit út a konfliktuskezelés direkt, közvetlen megtapasztalása, mely jelenthet saját problémából való tanulást vagy szerepjátékot is.
Értelemszerűen, ha saját magunk tapasztaljuk meg a konfliktust, annak érzelmi töltete sokkal intenzívebb, így a tanulási folyamat után egy hasonló helyzetben is sokkal könnyebben előhívható tudást kaphatunk, ilyen a resztoratív technika is.
A módszer erősíti az egymás iránti bizalmat, egymás megismerését és megértését. Segít abban, hogy bárki megtanulja kifejezni saját gondolatait és érzéseit, ugyanakkor egymást is meg tudják hallgatni. Mivel a kört vezető segítő is része a körnek, saját válaszaival, kérdezési technikájával és reakcióival mintát ad a gyerekeknek, ugyanakkor sokkal közvetlenebb kapcsolatot tud kialakítani a közösséggel, mely a problémák megjelenésének fontos megelőzője lehet.
Hogyan zajlik?
A módszer alapja a körben ülés, mely bár igen egyszerűnek tűnik, mégis sokszor nehezen megvalósítható a szűkös tantermekben egy rövid tanóra alatt. A kör szimbolikája viszont fontos alapot ad a beszélgetésnek: mindenki egyenlő, mindenki biztonságban van, mindenki látható (nem lehet elbújni, de kitűnni sem). A körben gyakorlatilag bármit meg lehet beszélni, jellemzően vezetett kérdések mentén.
Milyen szabályai vannak?
Egymás tiszteletének érdekében érdemes ezeket a szabályokat lefektetni:
- közös szabályalkotás, hiszen sokkal könnyebben betartható az a keretrendszer, amelyet a közösség maga hoz meg.
- egy puha labda vagy játék a „talking piece”, azaz beszélőtárgy: csak az beszélhet, aki éppen birtokolja a tárgyat.
- mindenki a saját tapasztalatáról, saját magáról beszél.
- a másikat, a másik véleményét nem bíráljuk, nem véleményezzük.
- a segítő személy ugyanúgy válaszol a kérdésekre, mint a megkérdezett gyerekek
Formái:
- resztoratív mediáció,
- körök (ítélő, békítő, gyógyító)
- konferencia modell (közösségi csoportkonferencia, családi döntéshozó konferencia).
Mikor használjuk?
- kapcsolatok erősítésére (család, osztály, közösségek),
- empátiás készségek fejlesztésére,
- kommunikációs készségek fejlesztésére,
- konfliktus helyzetek megelőzésére,
- bizalmi légkör kialakítására,
- felelősségvállalás erősítésére
- közösség céljainak megvitatására.
+36 70 329 4648
Elakadtál? Segítségre van szükséged?
Fordulj hozzám bizalommal, vedd fel velem a kapcsolatot:
Kapcsolatfelvétel